Abonează-te pentru a afla de îndată ce postez un articol nou.

Codul Fiscal cu Bune și cu Rele.

Codul Fiscal cu Bune și cu Rele.

Pe vremuri era mai simplu cu Codul Fiscal. Mă duceam fuga la Ploiești și aflam imediat ce schimbări fiscale urmează să aibă loc în patrimoniul meu.

Parcă o și văd pe mamaie, cu țigara în gură, când îmi înșira ea cărțile și bobii:

“Îți cade dar de bani”.  

Apoi sufla fumul încântată ca și cum urma să merg pe șosea și să îmi cadă vreun sac plin ochi pe capota mașinii.

5 de cupe dacă îmi cădea, era jale. La Asul de Monede dansam pe capotă de bucurie.

Codul Fiscal în 2023.

Începând din luna ianuarie 2023 zic să avem grijă ce “dar de bani’ ne mai pică. Nu de alta, dar dacă nu suntem atenți, la următoarea etalare este posibil să ne pice “ Drum de seară”.

La ANAF!

Cand te cauta de la ANAF

Din păcate, aceste schimbări importante și serioase au trecut cam neobservate în social media.

Și tot din păcate, în buzunarele noastre numai neobservate nu sunt.

O să te întrebi acum, desigur:

Dar pe mine de ce mă interesează prostiile astea cu Codul Fiscal?

Nu am firmă.

Am firmă mică și nici măcar nu îmi știu cifra de afaceri

Abia mă târăsc de la un salariu la altul.

Stiu ca nu mai am bani de la jumatatea lunii si cheltui dublu la supermarket.

Corect. Sau poate NU.

Dacă ai un srl sau un pfa, cât de mic cred că următorul interviu îți va fi de folos.

Dacă ești angajat și te temi să ceri o renegociere a salariului, iarăși, ar fi bine să citești.

Dacă vrei să vinzi o casă, un teren, să afli ce se întâmplă cu pachetele cu plată Ramburs, bacșișul de la restaurant și alte chestii care ne privesc pe toți, mai stai vreo 5 minute pe aici.

Cât să citești despre Codul Fiscal cu Bune și cu Rele.

Pentru că din punctul meu de vedere, informația este unul dintre cele mai frumoase daruri pe care le poți face comunității, am ales astăzi pentru voi un interviu cu Anca Costache.

Cine este  Anca Costache si ce treabă are cu Codul Fiscal?

Anca Costache, financial Wizard/ Codul Fiscal

Să fii contabil în România ai nevoie de nervi de oțel, pregătire fizică, psihiatru bun și multe alte atuuri la care poate nici nu te gândești.

De fapt, ai nevoie să fii un soi de Magician.

Unul la care clienții nu vin să își dea în tarot, dar vin negreșit cu întrebarea: cum să fac să fie bine?

Anca Costache este un financial wizard, după cum spune chiar ea.

Este expert contabil din anul 2009 și lucrează în contabilitate și taxe din 2008.

A  lucrat mulți în ani în consultanță și de 12 ani are propria ei firma de expertiză contabilă . 

Dacă vă place interviul cu ea și vreți să aflați mai multe detalii, pe Anca o puteți găsi aici:

Mail: anca.costache@onecounting.ro

Telefon – 0751 251 157.

Din experiența ta, oamenii obișnuiți au dat importanță noilor reglemantari fiscale care au intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2023?

Din păcate nu prea. Cei care au fost impactați în vreun fel de modificări s-au documentat dar oamenii obișnuiți nu. Câți oameni crezi că știu că trebuie să plătească impozit la vânzarea locuinței fără să conteze prețul de vânzare?

Cum ne impactează pe noi, consumatorii aceste schimbări? (prețuri mai mari la anumite alimente, tva mai mare la locuințe?).

S-a introdus cota majorată de TVA la alimentele dulci, s-a majorat cota de TVA la vânzarea de locuințe, s-au majorat plafoanele la care se achita contribuția la sănătate și la pensii de către persoanele fizice autorizate și de cei care exercită profesii liberale (medici, psihologi, traducători). Toate acestea atrag după sine prețuri mai mari

Ai observat o corelație între aceste creșteri de prețuri și o creștere procentuală a salariilor? (din ce ai observat la clienții tăi).

Din păcate nu. Salariile nu au crescut în această perioadă. Sunt multe companii (mai ales cele din tehnologie) în care se fac disponibilizări.

Doar companiile care au proceduri clare de majorări salariale au făcut acest lucru.

Multe companii încă au salariați cu salariul minim pe economie.

Ne îndreptăm concret spre o scădere a nivelului de trai în următoarele luni?

În ultima perioada nivelul de trai a tot scăzut. Cu fiecare lună care trece același coș de cumpărături are un cost crescut.

Atâta timp cât salariile nu cresc în dinamica creșterii prețurilor nivelul de trai va scădea. Fără să aducem în discuție majorarea dobânzii – sunt persoane cărora de la un trimestru la altul le-au crescut ratele către bănci cu 500 RON.

Care sunt pe scurt și simplu cele mai importante modificări de care ar trebui să fie conștient un mic întreprinzător? 

  • Impozit mai mare
  • Regulile pentru aplicarea sistemul de impozitare pe venitul microîntreprinderilor au devenit mai stricte și acest mod de impozitare reprezintă excepția nu regula ne-am întors la sistemul de taxare de acum 10 ani.
  • Pentru a achita impozit pe venitul microîntreprinderilor de 1% (a fost eliminata cota de 3%) trebuie să se îndeplineasca următoarele condiții la data de 31.12.2022:
  • Să aibă un angajat
  • Să aibă capital social deținut de alte persoane decât statul
  • A realizat venituri care nu au depășit 1.000.000 EUR (din 2023 acest plafon devine 500.000 EUR)
  • Nu se află în dizolvare
  • A realizat venituri, altele decât cele din consultanță și/sau management în proporție de 80% din veniturile totale
  • Are asociați/ acționari care dețin peste 25% din valoarea titlurilor de participare/ drepturi de vot la cel mult trei companii române care aplică sistemul de impune pe veniturile microîntreprinderilor

Profit / dividend

Ce Profit speram noi / Ce ne dă Codul Fiscal

  • Din 2023 cota de impozitare a veniturilor din dividende devine 8% (anterior a fost 5%).
  • Dacă valoarea dividendelor este superioară plafonului de plată a contribuției la sănătate va trebui să declarați în declarația unică acest lucru și să achitați CASS până pe data de 25 mai a anului următor celui la care se referă.
  • Trebuie menționat că din 2023 contribuția la sănătate se achita în funcție de cele 3 plafoane:
  • 6 salarii minime (18.000 lei) pentru venituri între 18.000 și 35.999 lei
  • 12 salarii minime (36.000 lei) pentru venituri între 36.000 și 71.999 lei
  • 24 salarii minime (72.000 lei) pentru venituri peste 72.000 lei

    Numărul de salariați?

Pentru a aplica sistemul de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor trebuie să se îndeplinească condiția de a avea cel puțin un salariat.

Condiția se consideră îndeplinită dacă: 

a) au un salariat cu normă întreagă (8 ore)

b) au persoane angajate cu contract individual de muncă cu timp parțial dacă fracțiunile de normă prevăzute în acestea, însumate, reprezintă echivalentul unei norme întregi;

c) au încheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, în cazul în care remunerația acestora este cel puțin la nivelul salariului de baza minim brut pe țară garantat în plată.

 Impozitul pe salariul minim cât ar fi pe an?

Taxele salariale lunare pentru salariul minim brut pe țară garantat în plată sunt în suma de 1.165 lei dacă se beneficiază de scutirea de taxe pentru 200 lei.

Dacă nu se beneficiază de această scutire valoarea lunară a taxelor de plata către stat este de 1.253 lei.

Ce se întâmplă cu beneficiile salariale? (tichete de masă, vacanțe)

Tichetele de masă se acordă în 2023 la fel ca în trecut.

Valoarea maximă a unui tichet de masă este de 30 lei și se aplică doar impozit de 10%

Voucherele de vacanță se pot acorda într-un nivel maxim de 18.000 lei (6 salarii minime brute pe țară garantate în plată) sunt supuse impozitului pe venit de 10% și nu comportă CAS și nici CASS. 

Următoarele beneficii salariale sunt netaxabile în limita a 33% din salariul de bază:

–        Prestațiile suplimentare în baza clauzei de mobilitate

–        Contravaloarea hranei acordate de angajator

–        Cazarea și contravaloarea chiriei pentru spațiile de cazare/ de locuit puse la dispoziție de angajator

–        Contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul pe perioada concediului de odihnă (limita anuală – 6789 lei/ angajat);

–        Contribuțiile la un fond de pensii facultative (în limita a 400 EUR/ angajat/an)

–        Primele de asigurare voluntară de sănătate (în limita a 400 EUR/ angajat/an)

–        Sumele acordate angajaților care desfășoară activității în regim de telemunca (în limita a 400 RON/ luna; corespunzător numărului de zile de telemunca)

–        Contravaloarea abonamentelor pentru ulilizarea facilităților sportive în limita a 400 EUR/ angajat/an)

Ultimul beneficiu a fost introdus în luna ianuarie 2023 și este de mare ajutor pentru că multe persoane își doreau decontarea abonamentului la sală sau la piscină.

Ce ar fi recomandabil pentru un mic business? Să rămână pe varianta Srl sau să treacă la PFA?

Depinde foarte mult de business.

De principiu dacă nu ai salariați pentru că ai nevoie de ei, varianta de PFA este mai avantajoasă.

Bineînțeles că există un prag al veniturilor până la care rentează.

Ca să știți exact ce formă de organizare e mai avantajoasă cel mai bine e să luați legatura cu expert contabil sau consultant fiscal ca să faceți niște calcule.

Puteți oricând să apelați și la un financial wizard, cum sunt eu 😊

Mai dăm sau nu bacșiș la restaurant, peste nota de plata?

Mai dăm dacă suntem mulțumiți de servicii și asta ne dorim.

Legea bacsisului spune că pentru o valoare a bacsisului până la 15% din valoarea bonului se va distribui între angajați conform procedurii interne și se va impozita cu 10% (de către angajator).

Dacă clientul alege însă să plătească peste 15% atunci unitatea alege ce să facă cu diferența:

Să fie considerat venit salarial și impozitat cu toate taxele – CAS, CASS, Impozit

Să fie introduși în firma și să achite toate taxele Impozit și TVA dacă e aplicabil

Ne caută Anaful   dacă comandăm rambus cu plata la livrare? Pe cine impacteaza de fapt această măsură?

Măsura îi vizează pe vânzători, nu pe cumpărători.

ANAF-ul vrea să se asigure că cei care vând cu plata ramburs declară veniturile (că sunt fiscalizate) și se plătesc taxe pentru ele.

Nu trebuie să te deghizezi când vine Rambursul. Doar când vinzi chestii fără să ai acte, firmă , etc.

Dacă ți-a placut acest articol și vrei să ținem legătura te poți abona aici:

LINK ABONARE:  https://samanthissima.ro/#text-2

Follow me on Instagram @samanthissima_blog

Facebook: Samanthissima

TikTok: samanthissima_blog

6 Comentarii
  • Irina
    03 . 02 . 2023

    Foarte util! Multumim frumos!!! 😊

    • samantha
      03 . 02 . 2023

      Ma bucur mult daca va este de folos. Eu iti multumesc!

  • Gabriela Marinescu
    03 . 02 . 2023

    Bine de ştiut, mai ales pentru cei care vând ca persoane fizice.

    • samantha
      03 . 02 . 2023

      Si pentru noi, cei cu business-uri micute…

  • BaGheRa
    03 . 02 . 2023

    Foarte, foarte mișto initiativa!

    Parcă voiam puțin mai mult pe segmentul de PFA. Gen ce ar fi fost mai avantajos, impozit pe venit sau pe profit si avantaje și dezavantaje. Chestii de genul acesta.

    • samantha
      03 . 02 . 2023

      O poti contacta pe Anca pe email. Sau mai vedem ce urmeaza pe blog 🙂

Ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *